امام خامنه ای (مدظله العالی)
پايگاه فرهنگي امام و آقا
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

امام خامنه ای : بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلت های اصلی انقلاب زنده بماند.


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره فرهنگ , جملات امام خامنه اي در باره بسيج , جملات امام خامنه اي درباره انقلاب , ,
برچسب‌ها: امام خامنه ای ، بسیجی ، انقلاب ، فضیلت ها ، در وسط میدان ,
تاریخ : سه شنبه 21 آبان 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

امام خامنه ای مرجفون یعنی کسانی که مرتب مردم را میترسانند.....یک عده مثل خوره به جان مردم می افتند و روحیه ها را تضعیف کنند اینها مرجفونند ... یعنی کسانی که مرتب مردم را میترسانند ، آدم را نا امید میکنند ، مردم را از اقدام باز میدارند.             1376/6/12


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره انقلاب , ,
برچسب‌ها: امام خامنه ای , مرجفون , مردم را میترسانند , خوره , تضعیف , روحیه , نا امید , از اقدام باز میدارند ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

اگر يك انقلاب از طرف مردم مؤمن حمايت شد، بيمه است. اين مطلبى است كه همه آن را مى‌فهمند. اگر بخواهيم انقلاب و كشور بيمه باشد، جمهورى اسلامى آسيب‌ناپذير باشد، بايد اين شور و شوق، اين حركت عمومى مردم و اين بسيج عظيم نيروهاى ملت را روزبه‌روز تقويت كنيم.

 

۱۳۶۹/۰۹/۰۵ جملات امام خامنه اي در مراسم ويژه‌ى روز بسيج در پادگان امام حسن مجتبى(ع)

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي در باره بسيج , جملات امام خامنه اي درباره انقلاب , ,
برچسب‌ها: انقلاب , امام خامنه اي , بسيج ,
تاریخ : چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

انقلاب اسلامى، يعنى زنده كردن دوباره‌ى اسلام؛ زنده كردن «ان اكرمكم عندالله اتقيكم»(1). اين انقلاب آمد تا اين بساط جهانى را، اين ترتيب غلط جهانى را بشكند و ترتيب جديدى درست كند.
اگر اين ارزشها را نگه داشتيد، نظام امامت باقى مى‌ماند.

بيانات امام خامنه اي در ديدار فرماندهان گردان‌های عاشورا ۱۳۷۱/۰۴/۲۲

1.حجرات:13


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره انقلاب , ,
برچسب‌ها: بيانات امام خامنه اي درباره ي انقلاب ,
تاریخ : 22 فروردين 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

چه کسانی باید با تهاجم فرهنگی مبارزه کنند.

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره فرهنگ , ,
تاریخ : 22 فروردين 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا


مربوط به : بيانات در اجتماع بزرگ مردم قم‌ - 1389/07/27
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
شهر قم شهر علم است، شهر جهاد است، شهر بصيرت است. بصيرت مردم قم يكى از آن نكات بسيار مهمى است كه در طول اين سى و چند سال همواره خود را نشان داده است. جالب است كه پيدايش شهر قم هم ناشى بود از يك حركت جهادى و توأم با بصيرت. يعنى خاندان اشعريون كه آمدند اين منطقه را محل سكونت خودشان قرار دادند، در واقع اينجا را پايگاهى كردند براى نشر معارف اهل‏بيت (عليهم‏السّلام)؛ يك مجاهدت فرهنگى را در اينجا شروع كردند. اشعريون قبل از آنكه به قم بيايند، جهاد در ميدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامى هم كرده بودند؛ بزرگِ اشعريون در ركاب جناب زيدبن‏على (عليهماالسّلام) مبارزه كرده بود؛ لذا بود كه حجاج‏بن‏يوسف بر اينها خشم گرفت و اينها مجبور شدند بيايند و اين منطقه را با تلاش خود، با بصيرت خود، با دانش خود، منطقه‏ى علم قرار بدهند. همين هم موجب شد كه حضرت فاطمه‏ى معصومه (سلام اللَّه عليها) وقتى به اين ناحيه رسيدند، اظهار تمايل كردند كه به قم بيايند؛ به خاطرِ بودن همين بزرگان اشعريون. آنها رفتند از حضرت استقبال كردند، حضرت را به اين شهر آوردند و اين بارگاه نورانى از آن روز و از بعد از وفات اين بزرگوار در اين شهر نورافشانى ميكند. مردم قم كه پديد آورنده‏ى اين حركت عظيم فرهنگى بودند، از آن روز پايگاه معارف اهل‏بيت را در اين شهر تشكيل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبيّن احكام اسلامى و قرآنى را به شرق و غرب دنياى اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصاى خراسان و اقصاى عراق و شامات رفت. اين، بصيرت آن روزِ مردم قم است؛ كه پيدايش قم بر اساس جهاد و بصيرت شد.



مربوط به : بیانات در دیدار فعالان عرصه هنر دفاع مقدس - 1388/06/24
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
تدابيرى انتظار نمى‏رفت- اين برجستگى‏هائى كه در دوره‏ى هشت سال دفاع مقدس به وجود آمد- اتفاق افتاد، با هزينه‏هاى زيادى هم همراه بود. چقدر جان عزيز فدا شد، چقدر ثروت مال‏ و ثروت وقت مصرف شد. شما امروز آن‏ها را در واقع با كار هنرى خودتان بازآفرينى مى‏كنيد. همان تأثيراتى را كه آن حادثه مى‏توانست در يك نسل، در يك جامعه باقى بگذارد، شما با اين نوشته‏ى خودتان، با اين فيلم خودتان، با اين كار هنرى خودتان كه بازآفرينى آن حادثه است، در مخاطب خودتان ايجاد مى‏كنيد. اين خيلى كار بزرگى است، خيلى كار مهمى است؛ شما براى آن تابلوى پرشكوه و پر از ريزه‏كارى و ظرافت و زيبائى آئينه مى‏شويد. خود اين كار فرهنگى و كار هنرى شما كه روايت آن جهاد مقدس هست، جهاد است؛ زيرا سعى بر اين بوده كه آن مفاهيم والا به دست فراموشى سپرده بشود؛ براى اين تلاش شده، كار شده. آن عزتى، اعتماد به نفسى، احساس اقتدارى كه از ناحيه‏ى معنويت رزمندگان ما و جامعه‏ى اسلامى ما احساس شد و توانست آن حادثه‏ى عجيب و شگفت‏انگيز- يعنى پيروزى در دفاع مقدس و شكست نخوردن در مقابل تهاجم اين همه دشمن- را رقم بزند، آن خصوصيات، آن خصلتها، براى ملت ما، براى كشور ما، يكى از بزرگترين نيازهاست. اين‏ها را بايستى نگه داريم و در مقابله‏ى با تلاشى كه مى‏شود براى به فراموشى سپردن آن‏ها، مقاومت كنيم. كار شما روايت دفاع مقدس و همين مجاهدت بزرگ است.



مربوط به : بيانات در ديدار اعضاى بسيج دانشجويى دانشگاه‌ها - 1386/02/31
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
مگر مجموعه‏ى بسيجى- آن هم بسيجىِ انقلاب و دانشجوى انقلاب- مى‏تواند نسبت به مسائل سياسى كشور بى‏تفاوت يا بدون موضع و بدون نظر باشد؟! مگر چنين چيزى ممكن است؟! من، شما دانشجوهاى بسيجى را توصيه مى‏كنم به اين كه محافظه‏كار نشويد و همواره دانشجو و بسيجى- به همان معناى مثبت و پُرخون و پُرتپش- باقى بمانيد. البته دنباله‏ى اين كه مى‏گوئيم «محافظه‏كار نشويد» اين است كه «ولى هوشيار هم باشيد». كاملًا هوشيار باشيد. شعار مى‏دهيد: دانشجو بيدار است! بله، همين توقع هست؛ من مى‏خواهم به شما عرض بكنم: بيدار باشيد. بيدارى دانشجو هم فقط بيزارى از امريكا نيست. امريكا چيست؟ امريكا به معناى يك منطقه‏ى جغرافيايى يا يك ملت مطرح است؟ يا نه، به عنوان يك حجم و هويت سياسى، امنيتى، تشكيلاتى، فرهنگى كه به چشم ديده نمى‏شود؟ آن هم تشكيلاتى با پشتوانه‏ى عظيم مالى و تجربه‏ى فراوان در كار تبليغات و جنگ روانى. بيزارى از اين، بيدارى مضاعف لازم دارد. مثل بيدارى در ميدان جنگ نظامى نيست كه شما اگر در سنگر بيدار باشيد، به مجردى كه دشمن كوچك‏ترين تحركى نشان داد، او را هدف قرار بدهيد. در جنگ فرهنگى، در جنگ سياسى، در جنگ امنيتى، تحرك دشمن را درست نمى‏توان ديد. گاهى اوقات، دشمن كار را به گونه‏اى ترتيب مى‏دهد كه حرف حقى، از زبان يك نفر صادر بشود! دشمن ناحق و باطل است، پس چرا مى‏خواهد اين حرف حق از زبان آن شخص صادر بشود؟ چون مى‏خواهد پازل خودش را كامل كند. اين پازل از صد يا دويست قطعه تشكيل شده؛ يك قطعه‏اش هم همين حرف حقى است كه آن شخص بايد بزند تا اين پازل را كامل كند! اينجا اين حرف حق را نبايد زد. پازل دشمن را كامل نبايد كرد. در اين حد هوشيارى لازم است! بله، وارد سياست بشويد و فكرِ سياسى كنيد؛ اما بسيار هوشيار. دشمن نبايد بتواند از هيچ حركت و اظهار و موضع‏گيرى شما استفاده كند. اين، اصل اول و يك خط قرمز است.
چطور دشمن را بشناسيم؟ چطور تمايلات او را كشف كنيم؟ چطور بفهميم كه اين كار به نفع دشمن يا به ضرر دشمن است؟ اين همان نقطه‏ى اساسى است. اين همان جايى است كه به اهتمام كامل، مطلقاً سهل‏انگارى نكردن و هوشيارى و بيدارى كامل احتياج دارد. اگر هم در جايى براى انسان مطلب روشن نيست، آنجا نبايد حركت كند. اگر ديديد زير پا محكم است، پا بگذاريد؛ اگر ديديد مشكوك است، پا نگذاريد. بنابراين محافظه‏كار نباشيد، اما هوشيار باشيد؛ اين، آن خط سياسى است. البته سخت است و آسان نيست؛ اما شما هم مرد كارِ سختيد؛ بسيجى هستيد و بايد اين كار سخت را به عهده بگيريد.



مربوط به : بيانات در ديدار ميهمانان شركت كننده در چهارمين مجمع جهانى اهل بيت (ع) - 1386/05/28
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
بايد دانست كه رحمت الهى و كمك الهى بستگى دارد به حركت و تلاش انسان مؤمن؛ به عمل صالح او. بايد در ميدان باشيم، بايد احساس وظيفه را فراموش نكنيم؛ مجاهدت را فراموش نكنيم؛ جهاد در صحنه‏هاى مختلف، وظيفه‏ى ماست و ضامن پيشرفت و پيروزى ماست. در صحنه‏ى سياسى هم جهاد هست، در صحنه‏ى فرهنگى هم جهاد هست، در صحنه‏ى تبليغاتى و ارتباطاتى هم جهاد هست، در صحنه‏هاى اجتماعى هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامى نيست؛ انواع و اقسام عرصه‏هاى زندگى بشر، عرصه‏ى جهادند.



مربوط به : بيانات در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى - 1385/03/29
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
اصل چهارم، تقويت خودباورى و اعتماد به نفس ملى است. اين اعتماد به نفس، در همه جاست. ما اكنون در زمينه‏ى مثلًا علوم تجربى، نمونه‏هايى‏اش را ديده‏ايم كه حالا يكى‏اش فناورى هسته‏اى است، يكى‏اش توليد سلولهاى بنيادى است، يكى‏اش كارهاى خوبى است كه در بخشهاى گوناگون انجام داده‏اند و من حالا نمى‏خواهم پيش از موعد آن‏ها را تصريح و بيان كنم، كه به نفع پيشرفت دانش بشرى هم هست. البته اين‏ها فقط يك بخشى از كار است. استقلالِ اعتماد به نفس ملى و خودباورى، فقط به اين چيزها منحصر نمى‏شود كه ما مى‏توانيم سد درست كنيم؛ مى‏توانيم نيروگاه درست كنيم و مى‏توانيم بدون كمك خارجى كارهاى بزرگ و پروژه‏هاى عظيم را راه‏اندازى كنيم، بلكه بايد در سياست، فلسفه، ابتكارهاى مردمى و ارزشهاى اخلاقى هم خودباورى داشته باشيم. ببينيد! ديگران يك حركت ابلهانه‏ى ديوانه‏وارى مثل گاوبازى در خيابان‏هايشان راه مى‏اندازند، تلفات جانى مى‏دهند، خودشان را مسخره مى‏كنند؛ اما افتخار هم مى‏كنند كه اين سنّت ملى ماست! كار، غلط است؛ اما خودباورى خوب است؛ خجالت نمى‏كشند. حالا فرض بفرماييد اگر ما يك سنّت اسلامى داريم كه منطقى هم برايش داريم و آن را هم پذيرفته‏ايم، نبايستى در انجام دادن آن خجالت بكشيم. من حالا نمى‏خواهم مثال بزنم؛ اما مواردى هست كه مثال زدنش صلاح نيست؛ ممكن است ريز شدن و جزئى شدن در بعضى از مسائل باشد؛ ولى مثالهاى فراوانى را مى‏توانيد پيدا كنيد. در ارزشهاى اخلاقى: مبارزه‏ى فرهنگى دائم با خودباختگى مزمن و تحميلى كه چند ده سال بر اين كشور تحميل شده. بزرگان و پرچم‏داران فرهنگ و سياست در اين كشور، در يك مقطع زمانى و با صداى واحد، با وقاحت تمام گفتند كه ايرانى صفر محض است! و اگر بخواهد معنا پيدا كند، بايد برود كنار فرهنگ فرنگى. اولين پيشروان قافله‏ى روشن‏فكرى كشور ما و معروف‏ترين سياستمداران دوران قاجار و پهلوى، اين حرف را صريحاً گفتند، بعضيها هم كه نگفتند، اين‏طورى عمل كردند و اين شد يك بيمارى مزمن در جامعه‏ى ما؛ بايستى با اين مبارزه كرد.



مربوط به : پیام به كنگره‌ی عظیم حج - 1382/11/08
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
دنياى اسلام پس از رخوت و خواب آلودگى درازمدت و خسارت بار خود كه سرانجام به سيطره سياسى و فرهنگى بيگانگان انجاميد و منابع مادى و بشرى‏اش در خدمت رشد و اقتدار و سلطه دشمنانش قرار گرفت، اكنون خود را بازيافته و به مرور، در برابر غارتگران و حراميان، جبهه گرفته است.
نسيم بيدارى اسلامى در همه جاى جهان اسلام وزيده و پا نهادن اسلام به عرصه عمل، به مطالبه اى جدى بدل شده است. نظريه «اسلام سياسى» جايگاهى والا در ذهن نخبگان يافته و در مد نگاه آنان، افقى روشن و اميدبخش گشوده است.

با افول انديشه‏هاى وارداتى و پرجنجال، همچون سوسياليسم و ماركسيسم و به خصوص با دريده شدن پرده ريا و فريب از روى دمكراسى ليبرال غرب، سيماى عدالتخواه و آزادى‏بخش اسلام، از هميشه آشكارتر گشته و بى‏رقيب، در صدر آرزوهاى عدالتخواهان و آزادى‏طلبان و نخبگان و انديشمندان نشسته است. جوانان و جوانمردان بسيارى در كشورهاى مسلمان به نام اسلام و در آرزوى حكومت عدل اسلامى به جهاد سياسى و فرهنگى و اجتماعى روى آورده‏اند و عزم ايستادگى در برابر تحميل و سلطه بيگانگان مستكبر را در جوامع خود گسترش مى‏دهند.



مربوط به : بيانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ی تهران‌ - 1380/02/28
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
بخش مهمى از سوره‏ى بقره و بعضى از سوره‏هاى ديگر قرآن مربوط به برخورد و مبارزه‏ى فرهنگى پيغمبر با يهود است. چون گفتيم اين‏ها فرهنگى بودند؛ آگاهيهايى داشتند؛ روى ذهنهاى مردم ضعيف الايمان اثرِ زياد مى‏گذاشتند؛ توطئه مى‏كردند؛ مردم را نااميد مى‏كردند و به جان هم مى‏انداختند. اين‏ها دشمن سازمان‏يافته‏اى بودند. پيغمبر تا آنجايى كه مى‏توانست، با اين‏ها مدارا كرد؛ اما بعد كه ديد اين‏ها مدارابردار نيستند، مجازاتشان كرد. پيغمبر، بيخود و بدون مقدّمه هم سراغ اين‏ها نرفت؛ هركدام از اين سه قبيله عملى انجام دادند و پيغمبر برطبق آن عمل، آن‏ها را مجازات كرد. اوّل، بنى قينقاع بودند كه به پيغمبر خيانت كردند؛ پيغمبر سراغشان رفت و فرمود بايد از آنجا برويد؛ اين‏ها را كوچ داد و از آن منطقه بيرون كرد و تمام امكاناتشان براى مسلمانها ماند. دسته‏ى دوم، بنى نضير بودند. اين‏ها هم خيانت كردند- كه داستان خيانت‏هايشان مهم است- لذا پيغمبر فرمود مقدارى از وسايلتان را برداريد و برويد؛ اين‏ها هم مجبور شدند و رفتند. دسته‏ى سوم بنى قريظه بودند كه پيغمبر امان و اجازه‏شان داد تا بمانند؛ اين‏ها را بيرون نكرد؛ با اين‏ها پيمان بست تا در جنگ خندق نگذارند دشمن از طرف محلاتشان وارد مدينه شود؛ اما اين‏ها ناجوانمردى كردند و با دشمن پيمان بستند تا در كنار آن‏ها به پيغمبر حمله كنند! يعنى نه فقط به پيمانشان با پيغمبر پايدار نماندند، بلكه در آن حالى كه پيغمبر يك قسمت مدينه را- كه قابل نفوذ بود- خندق حفر كرده بود و محلات اين‏ها در طرف ديگرى بود كه بايد مانع از اين مى‏شدند كه دشمن از آنجا بيايد، اين‏ها رفتند با دشمن مذاكره و گفتگو كردند تا دشمن و آن‏ها- مشتركاً- از آنجا وارد مدينه شوند و از پشت به پيغمبر خنجر بزنند! پيغمبر در اثناى توطئه‏ى اين‏ها، ماجرا را فهميد. محاصره‏ى مدينه، قريب يك ماه طول‏ كشيده بود؛ در اواسط اين يك ماه بود كه اين‏ها اين خيانت را كردند. پيغمبر مطّلع شد كه اين‏ها چنين تصميمى گرفته‏اند. با يك تدبير بسيار هوشيارانه، كارى كرد كه بين اين‏ها و قريش به هم خورد- كه ماجرايش را در تاريخ نوشته‏اند- كارى كرد كه اطمينان اين‏ها و قريش از همديگر سلب شد. يكى از آن حيله‏هاى جنگىِ سياسىِ بسيار زيباى پيغمبر همين‏جا بود؛ يعنى اين‏ها را على‏العجاله متوقف كرد تا نتوانند لطمه بزنند. بعد كه قريش و همپيمانانشان شكست خوردند و از خندق جدا شدند و به طرف مكه رفتند، پيغمبر به مدينه برگشت. همان روزى كه برگشت، نماز ظهر را خواند و فرمود نماز عصر را جلوِ قلعه‏هاى بنى قريظه مى‏خوانيم؛ راه بيفتيم به آنجا برويم؛ يعنى حتّى يك شب هم معطل نكرد؛ رفت و آن‏ها را محاصره كرد. بيست و پنج روز بين اين‏ها محاصره و درگيرى بود؛ بعد پيغمبر همه‏ى مردان جنگى اين‏ها را به قتل رساند؛ چون خيانتشان بزرگتر بود و قابل اصلاح نبودند. پيغمبر با اين‏ها اين‏گونه برخورد كرد؛ يعنى دشمنىِ يهود را- عمدتاً در قضيه‏ى بنى قريظه، قبلش در قضيه‏ى بنى نضير، بعدش در قضيه‏ى يهوديان خيبر- اين‏گونه با تدبير و قدرت و پيگيرى و همراه با اخلاق والاى انسانى از سر مسلمانها رفع كرد. در هيچ‏كدام از اين قضايا، پيغمبر نقض عهد نكرد؛ حتّى دشمنان اسلام هم اين را قبول دارند كه پيغمبر در اين قضايا هيچ نقض عهدى نكرد؛ آن‏ها بودند كه نقض عهد كردند.



مربوط به : پيام به كنگره‌ی عظیم حج - 1379/12/12
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
دشمن مستكبر كه بيدارى امت اسلامى، تهديدكننده‏ى مطامع و منافع نامشروع اوست، مهم‏ترين سلاحى كه در برابر اين موج فزاينده در دست دارد، سلاح روانى است: نوميدسازى، تحقير هويت، به رخ كشيدن قدرت و تمكّن مادى خويش. امروز و در آينده هزاران ابزار تبليغى به كار افتاده و خواهد افتاد كه مسلمانان را از آينده‏ى درخشان نوميد و يا به آينده‏اى كه منطبق با نيّات پليد خود آنان است ترغيب كنند. اين جنگ فرهنگى و روانى از آغاز دوران استعمار تاكنون، كارى‏ترين ابزار غرب در سلطه‏گرى‏اش بر كشورهاى اسلامى بوده است. آماج اين تير زهرآلود، نخست نخبگان و روشن‏فكران و سپس توده‏ى مردم‏اند. مبارزه با اين ترفند جز با روى‏گردانى از فرهنگ تحكّم‏آميز و تحميلى غرب ممكن نيست. فرهنگ غربى بايد به‏وسيله‏ى نخبگان و روشن‏فكران، پالايش شود. عناصر مفيد آن جذب، و اجزاء زيانبار و مخرّب و فسادانگيز آن از ذهن و عمل جامعه‏هاى اسلامى طرد شود. معيار در اين پالايش بزرگ، حكميّت فرهنگ اسلامى و انديشه‏هاى بارور و راهگشا و هدايت‏گر قرآن و سنت است. اين يك‏فصل اساسى از مبارزه‏ى همه‏جانبه و خوش عاقبتى است كه علماى دينى و روشن‏فكران و نخبگان سياسى در سراسر جهان اسلام بر عهده دارند. به اميد آنكه حج امسال بتواند عزم همگان را در پيمودن اين راه پربركت و پرافتخار، راسخ و جازم كند.



مربوط به : بیانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیركبیر - 1379/12/22
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
من مى‏خواهم محيط دانشگاه و جوان دانشجوى خودمان را توجّه بدهم كه مواظب تئوريهاى وارداتى غربى كه هيچ هدفى جز حفظ آن روابط تحكّم‏آميز غرب با كشورهايى از قبيل كشور ما را ندارد، باشند. البته تحت نامهاى مختلف، بسيار حرفها زده مى‏شود؛ اما هدف يك چيز بيشتر نيست. اين انقلاب و اين نظام و اين حركت عظيم مردمى آمده و اين سلطه و اتوريته‏ى تحكّم‏آميز غربى را در اين كشور شكسته است. امروز در كشور ما ارزشهاى غربى به صورت قانونى و رايج وجود ندارد. امروز دادن منافع كشور به بيگانگان، در كشور ما يك امر مذموم محسوب مى‏شود. امروز سفره‏اى را كه با هزاران طمع در اين كشور پهن كرده بودند بخصوص آمريكاييها جمع شده مى‏بينند. اين براى مراكز قدرت و تسلّط جهانى، خسارت كمى نيست. براى برگرداندن اوضاع به صورت قبلى چه كار كنند؟ اوايل انقلاب ناشيانه آمدند و جنگِ روبه‏رو راه انداختند؛ ولى وقتى بينيشان به خاك ماليده شد، فهميدند راهش اين نيست. لذا به جنگ فرهنگى متوسّل شدند. جنگ فرهنگى كار آسانى نيست؛ كار زبدگان است. لذا زبدگان مى‏نشينند فكر مى‏كنند و نسخه مى‏نويسند و متأسفانه عدّه‏اى هم در داخل همانها را رله مى‏كنند! آن‏ها حرفهايى را مى‏زنند، عدّه‏اى هم فارسىِ آن را مى‏گويند و شكل بومى به آن حرفها مى‏دهند! بايد مراقب اين‏ها بود.



مربوط به : بيانات در ديدار جمع كثيرى از پرسنل نيروى هوايى‌ - 1379/11/19
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
بعضى كسان ترويج مى‏كنند كه ما دشمن خارجى نداريم! انسان از غفلت بعضى افراد تعجّب مى‏كند. من به شما عرض كنم، اين انقلاب و اين كشور و اين حركت عظيم، بزرگترين ضربه را بر منافع چپاولگران و غارتگران بين‏المللى وارد كرده است. اگر اين حرف حقيقت دارد كه انقلاب اسلامى و نظام اسلامى جلوِ منافع غارتگرانه‏ى بيگانگان را در اين كشور گرفته است كه حقيقت دارد و راست است ديگر كدام توضيحى براى اثبات وجود دشمن لازم است؟! معلوم است كه دشمن كيست و چه كسى با اين نظام مخالف است.
اكثر رسانه‏هاى دنيا در دست همان غارتگران است. راديوها و تلويزيون‏ها و مطبوعات و سازمانهاى خبررسانى متعلق به آن‏هاست. غالباً در بيشتر نقاط عالم، جنگ فرهنگى و سياسى عظيمى را عليه جمهورى اسلامى شروع كرده‏اند؛ كه دنبال اين جنگ فرهنگى، جنگ سياسىِ همراه با موذى‏گريهاى اقتصادى و فشارهاى گوناگون است. اگر كسى اين دشمنِ با اين وضوح را نبيند، آيا چنانچه بدخواه نباشد، غافل نيست؟!



مربوط به : پيام به پنجمين گردهمايى بسيج دانشجويى‌ - 1377/07/14
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
دانشجوى بسيجى، پيكار فرهنگى و فكرى و عقلانى را نيز مانند حضور در ميدانهاى جنگ، با تكيه بر هوشمندى و تلاش و توكل به پيش مى‏برد و خود را در همه حال، سرباز اسلام و انقلاب و فرزند خمينى كبير مى‏شمرد. بسيج دانشجويى در عين آنكه يك تشكل نظم‏يافته و برخوردار از سازماندهى است، نه در جناحهاى سياسى، هضم و حل مى‏شود و نه خود را رقيب سازمانهاى دانشجويى متعارف مى‏شمرد. هر دانشجويى با هر سليقه‏ى سياسى، اگر پايبند به ارزشهاى انقلاب و آماده‏ى حضور در عرصه‏ى مبارزه‏ى فرهنگى و سياسى با استكبار و ايادى آشكار و نقابدار آن است، مى‏تواند در خيل بسيجيان دانشگاه و عضوى از بسيج دانشجويى باشد.



مربوط به : پیام به مناسبت برگزارى مراسم معنوى میهمانى لاله‌ها - 1378/11/14
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
هيچ ملتى و كشورى بدون مجاهدت بهترين فرزندانش نتوانسته است از شرّ سلطه‏ى بيگانگان كه زشت‏ترين خفّت و خوارى براى يك ملت است، خود را نجات دهد. امروز هم مجاهدت جوانان و برگزيدگان در ميدانهاى ديگر لازم است: در ميدان علم و معرفت، در عرصه‏ى تلاش براى خودسازى معنوى و اخلاقى در صحنه‏ى مجاهدت فرهنگى، در رساندن پيام نجات‏بخش انقلاب به دلهاى مشتاق، در ايجاد اميد و مبارزه با ديو يأس، در مبارزه با تبليغات دشمنان مستكبر، در استوار كردن وحدت ملى و نزديك كردن دلها به يكديگر.



مربوط به : پيام تسليت به مناسبت درگذشت آيت‌اللّه آقاى حاج سيد محمد شيرازى‌ - 1380/09/26
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
بسم الله الرّحمن الرّحيم‏

رحلت عالم مجاهد آيت‏اللّه آقاى حاج سيد محمد شيرازى رحمة اللّه عليه را به بيت شامخ و معظم شيرازى و بخصوص به خانواده‏ى محترم و فرزندان مكرم ايشان و نيز به همه‏ى‏ دوستداران و ارادتمندان آن مرحوم بخصوص به حضرات كربلائيهاى مقيم ايران صميمانه تسليت عرض مى‏كنم.

آن عالم بزرگوار سالهاى متمادى از عمر خويش را در عراق و ايران صرف جهاد فرهنگى و سياسى براى اعلاى كلمه‏ى اسلام و ترويج مكتب اهل بيت عليهم‏السّلام نموده و زحمات فراوانى تحمل كردند. تأليفات متعدد ايشان در علوم اسلامى و مبارزه با صهيونيزم و استكبار، متضمن مجموعه‏ى بزرگى از معارف دينى و سياسى است و سعى مشكور و مجاهدت مقبولى در درگاه خداوند متعال است. إن شاء اللّه. از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اجداد طاهرينش را براى آن عالم بزرگوار مسئلت مى‏كنم.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره فرهنگ , ,
برچسب‌ها: جهاد فرهنگی ,
تاریخ : 22 فروردين 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا


مربوط به : بيانات در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران‌ - 1377/02/22
عنوان فیش : جهاد فرهنگی

کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
بلاشك جمود و تحجّر هرجا باشد، يك مشكل است و راه از بين بردنش هم اين است كه شما كه دانشجويان هرچه مى‏توانيد به كيفيّت فكرى خودتان در زمينه‏ى دانش و معرفت بيفزاييد. هريك نفر از شما، وقتى‏كه اهل دانش، فرهنگ، فرزانگى، روشن‏فكرى و فرهيختگى است، مى‏تواند اين مفاهيم را در عمل گسترش دهد؛ يعنى درست نقطه‏ى مقابل جوّ جمود و تحجّر. اگر بخواهيم با جمود بجنگيم، جنگ با جمود اين‏گونه است؛ يعنى جنگ فرهنگى است. جنگ با جمود، جنگ شمشيرى نيست؛ چون از مقوله‏ى فرهنگ است. تحجّر و جمود هم نوعى فرهنگ است؛ منتها فرهنگ بسته! بايستى با روشهاى فرهنگى با آن مقابله كرد. به نظر من، دانشجويان مى‏توانند در اين زمينه مؤثّر باشند.



مربوط به : بیانات در خطبه‌های نمازجمعه - 1376/10/12
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
استكبار بر روى تبليغات، خيلى حساب مى‏كند و البته اين غلط هم نيست! به يك معنا دستگاه استكبار، اشتباه هم نمى‏كند كه بر روى تبليغات حساب مى‏كند. هم در زمينه‏هاى سياسى، كه ما وقتى در زمينه‏ى سياسى بحث مى‏كنيم، جبهه‏ى مقابل را تعبير به «استكبار» مى‏كنيم كه اين نام‏گذارى دلايلى دارد و هم وقتى در جبهه‏ى مبارزه‏ى فرهنگى بحث مى‏كنيم، جبهه‏ى مقابل را «فرهنگ غربى» يا «فرهنگ تهاجم» مى‏گوييم كه اين نام‏گذارى هم باز دلايل خودش را دارد فعلًا بحث من بر سر مواجهه‏ى استكبار با نظام جمهورى اسلامى است.
در واقع استكبار، تبليغات را ميدان‏دار مبارزه عليه خط و ربط و جهت‏گيرى ملت مسلمان كرده است. نه اينكه بخواهيم بگوييم از حالا، بلكه از همان ماههاى اوّل پيروزى انقلاب، اين كار شد. منتها در واقع، اقبال با استكبار نبود؛ كمااينكه امروز هم در اين جهت، اقبال با استكبار نيست! آن‏ها كه روى تبليغات حساب مى‏كنند، از اين باب است كه اثر تبليغات را در دنيا ديده‏اند. فرض بفرماييد كه تبليغات در اين قضاياى تبديل و امحاى نظامهاى ماركسيستى در اروپاى شرقى، نقش خيلى عجيبى داشت. ما بخصوص بعضى از اين قضايا را با دقّت دنبال مى‏كرديم و اثر تبليغات را لحظه به لحظه مى‏ديديم.



مربوط به : بيانات در مراسم افتتاحیه‌‌ی مانور فرهنگى ـ ورزشى جانبازان و معلولان - 1376/06/15
عنوان فیش : جهاد فرهنگی

کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

 

متن فیش :
اگر ملتى از ايمان برخوردار بود و بااراده بار آمد و قدرت تصميم‏گيرى به او تعليم داده شد، در همه‏ى ميدانها در ميدان سياست، در ميدان مبارزات فرهنگى و مبارزات نظامى پيروز است. چنين ملتى در مقابل همه‏ى دشمنان پيروز خواهد شد.



مربوط به : بیانات در دیدار فرماندهان لشكر 27 محمد رسول‌الله (ص) - 1375/03/20
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
يكى از نكات برجسته در فرهنگ اسلامى، كه مصداقهاى بارزش، بيشتر در تاريخ صدر اسلام و كمتر در طول زمان ديده مى‏شود، «فرهنگ رزمندگى و جهاد» است. جهاد هم فقط به معناى حضور در ميدان جنگ نيست؛ زيرا هرگونه تلاش در مقابله با دشمن، مى‏تواند جهاد تلقّى شود. البته بعضى ممكن است كارى انجام دهند و زحمت هم بكشند و از آن، تعبير به جهاد كنند. اما اين تعبير، درست نيست. چون يك شرط جهاد، اين است كه در مقابله با دشمن باشد. اين مقابله، يك‏وقت در ميدان جنگِ مسلّحانه است كه «جهاد رزمى» نام دارد؛ يك‏وقت در ميدان سياست است كه «جهاد سياسى» ناميده مى‏شود؛ يك‏وقت هم در ميدان مسائل فرهنگى است كه به «جهاد فرهنگى» تعبير مى‏شود و يك‏وقت در ميدان سازندگى است كه به آن «جهاد سازندگى» اطلاق مى‏گردد. البته جهاد، با عنوانهاى ديگر و در ميدانهاى ديگر هم هست. پس، شرط اوّلِ جهاد اين است كه در آن، تلاش و كوشش باشد و شرط دومش اينكه، در مقابل دشمن صورت گيرد.



مربوط به : بيانات در ديدار جمعی از كارگران و معلمان - 1372/02/15
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
يكى از نكات برجسته در فرهنگ اسلامى، كه مصداقهاى بارزش، بيشتر در تاريخ صدر اسلام و كمتر در طول زمان ديده مى‏شود، «فرهنگ رزمندگى و جهاد» است. جهاد هم فقط به معناى حضور در ميدان جنگ نيست؛ زيرا هرگونه تلاش در مقابله با دشمن، مى‏تواند جهاد تلقّى شود. البته بعضى ممكن است كارى انجام دهند و زحمت هم بكشند و از آن، تعبير به جهاد كنند. اما اين تعبير، درست نيست. چون يك شرط جهاد، اين است كه در مقابله با دشمن باشد. اين مقابله، يك‏وقت در ميدان جنگِ مسلّحانه است كه «جهاد رزمى» نام دارد؛ يك‏وقت در ميدان سياست است كه «جهاد سياسى» ناميده مى‏شود؛ يك‏وقت هم در ميدان مسائل فرهنگى است كه به «جهاد فرهنگى» تعبير مى‏شود و يك‏وقت در ميدان سازندگى است كه به آن «جهاد سازندگى» اطلاق مى‏گردد. البته جهاد، با عنوانهاى ديگر و در ميدانهاى ديگر هم هست. پس، شرط اوّلِ جهاد اين است كه در آن، تلاش و كوشش باشد و شرط دومش اينكه، در مقابل دشمن صورت گيرد.



مربوط به : بيانات در ديدار جمعی از كارگران و معلمان - 1372/02/15
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
اگر دشمن با امواج خبرى وارد كشور ما شود؛ با راديوهايش وارد كشور ما شود و حرفهايش را وارد كشور ما كند و در ذهن ملت اين‏طور وارد كند كه «مبارزه خوب نيست؛ دفاع از اسلام فايده‏اى ندارد؛ ايستادگى در مقابل دشمن ثمرى ندارد؛ هرچه زحمت بكشيد و مبارزه كنيد، ضرر كرده‏ايد» آيا بازهم در مملكت ايران، مبارزه‏اى‏ عليه دشمنان اسلام باقى خواهد بود؟! معلوم است كه نه! خيلى از مسلمانان در دنيا هستند كه با امريكا و دشمنان اسلام مبارزه نمى‏كنند. خيلى ملتها هستند كه قرآن هم مى‏خوانند، نماز هم مى‏خوانند، عبادت هم مى‏كنند، اما با دشمن اسلام مبارزه نمى‏كنند كه هيچ، با آن‏ها دوستى هم مى‏كنند! اگر دشمن بتواند ملت ما را به ملتى كه اعتقادى به مبارزه ندارد، اميدى به پيروزى ندارد، زهدى نسبت به جلوه‏هاى شهوانى و مادّى ندارد، تبديل كند، پيروز شده است. اينجاست كه مبارزه‏ى فرهنگى، مبارزه‏اى واجب‏تر از واجب مى‏شود.



مربوط به : بیانات در دیدار ائمه‌ی‌ جمعه‌ی‌ سراسر كشور - 1370/06/25
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
اينكه ما مكرر گفته‏ايم و مى‏گوييم كه توطئه‏ى فرهنگى در جريان است و من آن را به عيان در مقابل خودم مشاهده مى‏كنم، متكى به استدلال است؛ شعار نمى‏دهم؛ من اين را مشاهده مى‏كنم. امروز دشمن با شيوه‏ى بسيار زيركانه‏يى در داخل، در حال يك جنگ و مبارزه‏ى تمام عيار فرهنگى عليه ماست. اين همان مقدمه‏اى است كه مى‏خواستم عرض بكنم.
مطلب اين است كه حالا ما براى اين جنگ فرهنگى چه كار بايد كنيم؟ عادت بر اين جارى است كه اگر يك مشكل فرهنگى در كشور ديده يا شنيده بشود كه چنين مشكلى هم وجود دارد همه‏ى روها را به طرف دولت برگردانيم و بگوييم كه دولت! شما چرا تلاش و فعاليت نمى‏كنى؟! مثال واضحش هم بدحجابى، يا در بعضى از شهرها و نقاط دور افتاده، رواج اين ساز و دهل‏هاى قديمى و اين چيزهايى است كه گاهى آقايان براى ما مى‏نويسند، يا گزارش مى‏آيد و ما مطلع مى‏شويم كه بعضى آقايان گله‏مند و ناراحتند.
البته اين‏ها ظواهر بدى است شكى نيست اما مسأله‏ى توطئه‏ى فرهنگى اين‏ها نيست؛ اين‏ها ظاهره‏ى كوچكى است و نسبت به آن توطئه، مسأله‏ى خيلى كم‏اهميتى است. امروز از لحاظ وضع حجاب و وضعيت زنان كشور، فاصله‏ى ما با قبل از انقلاب، خيلى ژرف و عميق است. كمتر قسمتى است كه ما نسبت به قبل از انقلاب، اين‏قدر فاصله پيدا كرده باشيم. شما ببينيد در كداميك از بخشهاى مختلف جامعه چه بخشهاى مربوط به مذهب و دين، چه بخشهاى مربوط به مسائل علمى، چه بخشهاى مربوط به سياست و اقتصاد و غيره اين همه فاصله بين وضع موجود و وضع آن روز وجود دارد، كه در حال حاضر ما ميان زن امروز و زن زمان حكومت ستم‏شاهى مشاهده مى‏كنيم؟ آن روز، چيزى از زن باقى نمانده بود. آن روز، نگذاشته بودند كه چيزى به نام حرمت و حجاب و حفاظ و قداست و طهارت زن باقى بماند؛ بخصوص در شهرهاى بزرگ. وضعيت امروز، قابل مقايسه با آن روز نيست. البته شكى نيست كه بايد از اين بهتر بشود؛ اما آنچه كه امروز هست، قابل مقايسه با آن روزگار نيست. اين، آن چيزى نيست كه ما بايد به عنوان ضايعه‏ى فرهنگى و پوسيدگى جامعه‏ى خودمان و به عنوان خطر و حمله‏ى دشمن به آن توجه بكنيم؛ چيز ديگرى است كه در مواردى، اين هم يكى از گوشه‏ها و يكى از مظاهر آن است.



مربوط به : سخنرانى در ديدار با گروه كثيرى از معلمان و مسؤولان امور فرهنگى كشور و جمعى از كارگران، به مناسبت روز معلم و روز جهانى كارگر - 1369/02/12
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
الآن، يك كارزار فكرى و فرهنگى و سياسى در جريان است. هركس بتواند بر اين صحنه‏ى كارزار و نبرد تسلط پيدا كند، خبرها را بفهمد، احاطه‏ى ذهنى داشته باشد و يك نگاه به صحنه بيندازد، برايش مسلّم خواهد شد كه الآن دشمن از طرق فرهنگى، بيشترين فشار خود را وارد مى‏آورد. كم هم نيستند قلم‏به‏مزدها و فرهنگى‏هاى دين و دل و وجدان باخته و نشسته‏ى پاى بساط فساد استكبار چه غالباً و اكثراً در خارج كشور و چه تك‏وتوكى در داخل كشور كه براى مقاصد استكبارى، قلم هم بردارند، شعر هم بگويند، كار هم بكنند و دارند مى‏كنند.
نبرد فرهنگى را با مقابله‏ى به مثل مى‏شود پاسخ داد. كار فرهنگى و هجوم فرهنگى را با تفنگ نمى‏شود جواب داد. تفنگ او، قلم است. اين را مى‏گوييم، تا مسئولان فرهنگ كشور و كارگزاران امور فرهنگى در هر سطحى و شما فرهنگيان عزيز اعم از معلم و دانشجو و روحانى و طلبه و مدرّستان، تا دانش‏آموزتان و تا كسانى كه در بيرونِ اين نظام آموزشى كشور مشغول كارند احساس كنيد كه امروز، سربازِ اين قضيه شماييد و بدانيد كه چگونه دفاع خواهيد كرد و چه كارى انجام خواهيد داد.
مثل جنگ نظامى، چشمها را بايد باز كرد و صحنه را شناخت. در جنگ نظامى هم، هر طرفى كه بدون شناسايى و ديده‏بانى و بدون دانستن وضعيت دشمن، چشمش را ببندد، سرش را پايين بيندازد و جلو برود، شكست خواهد خورد. در جنگ فرهنگى هم، همين‏طور است. اگر ندانيد كه دشمن كار مى‏كند، يا از آنكه مى‏داند، فرمان نبريد، از فرمانده‏ى فرهنگى دستور نگيريد، يا او از نيروى شما استفاده نكند و مانور و سازماندهى را درست انجام ندهد، پشت سرش شكست است. راديو، تلويزيون، مدارس، وزارت ارشاد، روزنامه‏ها، مجلات و كلًا مجموعه‏ى بناى فرهنگى كشور، مسئوليت دارند. شما معلمان، مشخص است كه سنگرتان كجاست. مسئوليتتان هم، مسئوليت بسيار بزرگى است.



مربوط به : بيانات در ديدار شعراى سازمان تبليغات اسلامى‌ - 1369/01/31
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
يك‏وقت شايد به بعضى از آقايان اين قضيه را دوستانه گفته باشم كه در سالهاى اول انقلاب كه شور و هيجان و جوشش عجيبى وجود داشت، با يكى از اين شعراى سابق صحبت مى‏كردم. او حقاً آدم بى‏ارزشى بود و ثابت كرد كه از لحاظ ارزشهاى انسانى و اجتماعى و معنوى و تاريخى، واقعاً بى‏ارزش است. افرادى همچون او، نه پس از پيروزى انقلاب، كه در دوران مبارزات مردم هم نشان دادند كه خيلى سبك و كم‏وزن هستند؛ هرچند طبع شعرشان بعضاً خوب بود. من به او گفتم: الآن واقعاً انتظار مردم و انقلاب و كشور از شما، اين است. او به من گفت: ما فكر مى‏كنيم كه شاعر بايستى بر سلطه باشد، نه با سلطه! اين، معيارى شده بود كه بايد بر سلطه بود، نه با سلطه. يعنى اگر پيامبر (ص) يا امير المؤمنين (ع) هم در رأس كار بودند، آدم بايد به آن‏ها بد بگويد؛ چون بايد بر سلطه بود، نه با سلطه! خود اين معيار، نشان‏دهنده‏ى بيمارى و عدم سلامت شخص است. من به او گفتم: اشكالى ندارد، شما بر سلطه باش. امروز ملت ايران، مجموعه‏ى مستضعفى هستند كه با سلطه‏هاى ظالم جهانى دارند مى‏جنگند. سالها به ما زور گفتند، قرنها به ما ستم كردند. بعد از قرنها، اين ملت سرى بلند كرده‏اند و با فداكارى و با خطر كردن، راهى را انتخاب كرده‏اند و دارند مى‏روند؛ اما نمى‏گذارند، اذيت مى‏كنند، روى مردم فشار وارد مى‏آورند، واقعاً نامردمى مى‏كنند و قوانين انسانى را زير پا مى‏گذارند. به او گفتم: اين سلطه است؛ با اين سلطه بجنگ. البته معلوم بود كه آماده نيستند و نمى‏خواهند چنين كارى را بكنند؛ به خاطر اينكه هيچ‏وقت با مردم همدلى نداشتند. اين آقايانى كه در آن دوران اختناق، داعيه‏ى مبارزه‏ى فرهنگى داشتند، غالباً اهل مبارزه نبودند. ادعايشان يك دروغ و يك فريب بود، وسايل فريب هم آن روز در اينجا فراهم بود، بعد هم همين‏طور ادامه پيدا كرد.



مربوط به : بيانات در ديدار اعضاى حزب وحدت اسلامى افغانستان‌ - 1369/01/22
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
اگر بخواهيد جهاد كنيد، وحدت مى‏خواهيد. منظور ما از وحدت، هماهنگى و يكنوايى و هم‏صدايى است، تا برادران ديگر در مقابل هم قرار نگيرند و لوله‏هاى تفنگ، از دشمن به دوست منصرف نشود. اگر إن شاء اللّه اين هماهنگى باشد، خدا هم كمك خواهد كرد. «من كان للّه كان الله له» . اين را صادق مصدّق گفته است و ما نمى‏توانيم در آن شكى داشته باشيم. براى خدا باشيم، تا خدا هم براى ما باشد. «و الّذين جاهدوا فينا لنهدينّهم سبلنا» . اين حرفها، معلوم و واضح است و مطالبى بوده كه هميشه ماها مى‏گفتيم؛ حالا در عمل بايد تجربه بكنيم و به آن عمل نماييم. گفتن، ديگر كافى است.
على‏اىّ‏حال، ما دعا مى‏كنيم و اميدواريم كه خداوند شما را تأييد كند. بدون جهاد، هيچ دشمنى از صحنه عقب‏نشينى نخواهد كرد، و جهاد هم جز با اتحاد و وحدت و هماهنگى، امكان‏پذير نيست. جهاد، عبارت از جهاد نظامى، جهاد سياسى و جهاد فرهنگى است. اين هر سه، جهاد است. هيچ‏كدام را شما مغفولٌ عنه نگذاريد. مبادا كسانى كه در جبهه هستند و به جهاد نظامى مشغولند، كار سياسى و تعارف بين‏المللى را دست كم بگيرند. سرتان كلاه خواهد رفت؛ اين را بدانيد. اگر اين را دست كم بگيريد و ناديده بينگاريد، مطمئناً ضرر خواهيد كرد. فعاليت سياسى، به تنهايى و بدون پشتوانه‏ى نظامى، هيچ كارى از آن بر نخواهد آمد. اگر كارِ نظامى نباشد، بهترين كار سياسى هم به نتيجه‏يى نخواهد رسيد. كار نظامى بايد پشتوانه باشد؛ البته براى كسانى كه اهل حقند. كسانى كه اهل باطل و سازشند، اصلًا به كار جهادى احتياج ندارند. بروند سازش كنند و مشكلاتشان را اگر حل شد حل كنند. كسانى كه اهل حقند، اين‏طور نيستند. بدون كار جهادى، كار سياسى و تحرك، هيچ فايده‏يى ندارد. كار سياسى، بايد پشتوانه‏ى جهاد نظامى داشته باشد و هر دوى اين‏ها، بدون كار فرهنگى بى‏ثمر خواهد بود. كار فرهنگى، مردم را با شما نگه خواهد داشت. اكثرتان يا جمع كثيرى از شما، بحمد اللّه عالم، فاضل، درس‏خوانده، زحمت‏كشيده و واردِ به مفاهيم اسلامى و قرآنى هستيد. كار فرهنگى را إن شاء اللّه دنبال كنيد.



مربوط به : پيام به كنگره عظیم حج - 1368/04/14
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
مبارزه‏ى قدرتهاى استكبارى با اسلام، به آنچه نسبت به ايران و مردم آن و نظام جمهورى اسلامى اعمال شد، منحصر نماند؛ بلكه دشمنى با اسلام در دايره‏اى وسيع‏تر، هم با روشهاى سياسى و تبليغاتى، و هم با روشهاى فرهنگى با جديت دنبال شد. فشار و سخت‏گيرى بر مبارزان و آزادى‏خواهان و علما و روشن‏فكران مسلمان در كشورهاى اسلامى از سوى رژيمهاى وابسته به امريكا، و نيز سخت‏گيرى نسبت به اقليت‏هاى مسلمان در كشورهاى غير اسلامى، نمونه‏هاى بارز مبارزه‏ى سياسى با اسلام، و نوشتن مقالات و كتب و تهيه‏ى فيلمهاى اهانت‏آميز نسبت به اسلام و نشر آن در محيطهاى اسلامى و غير اسلامى، نمونه‏هاى مبارزه‏ى فرهنگى با اسلام است. اكنون دولتهاى استكبارى مانند امريكا و انگليس و امثال آنان، پولهاى گزافى را در راه اين خصومتهاى جنايت‏آميز خرج مى‏كنند و متأسفانه هستند نويسندگان و هنرمندانى كه براى منفعت مادّى، قلم و بيان و هنر خود را در معرض معامله گذارده و با سركوب وجدان هنرى و ادبى خود، در خدمت مقاصد شوم صاحبان قدرت قرار مى‏گيرند.



مربوط به : دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب - 1390/03/23
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
با تحولات عظیم ارتباطاتی كه امروز در دنیا بوجود آمده، جنگ فرهنگی به عرصه‌ای با ابعاد مختلف و فراگیر و پیچیده تبدیل شده است.



مربوط به : بيانات در ديدار اعضاى حزب وحدت اسلامى افغانستان‌ - 1369/01/22
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی
نوع(ها) : فیش موضوعی

متن فیش :
بدون جهاد، هيچ دشمنى از صحنه عقب‌نشينى نخواهد كرد، و جهاد هم جز با اتحاد و وحدت و هماهنگى، امكان‌پذير نيست. جهاد، عبارت از جهاد نظامى، جهاد سياسى و جهاد فرهنگى است. اين هر سه، جهاد است. هيچ‌كدام را شما مغفولٌ‌عنه نگذاريد. مبادا كسانى كه در جبهه هستند و به جهاد نظامى مشغولند، كار سياسى و تعارف بين‌المللى را دست كم بگيرند. سرتان كلاه خواهد رفت؛ اين را بدانيد. اگر اين را دست كم بگيريد و ناديده بينگاريد، مطمئناً ضرر خواهيد كرد. فعاليت سياسى، به تنهايى و بدون پشتوانه‌ى نظامى، هيچ كارى از آن بر نخواهد آمد. اگر كارِ نظامى نباشد، بهترين كار سياسى هم به نتيجه‌يى نخواهد رسيد. كار نظامى بايد پشتوانه باشد؛ البته براى كسانى كه اهل حقند. كسانى كه اهل باطل و سازشند، اصلاً به كار جهادى احتياج ندارند. بروند سازش كنند و مشكلاتشان را - اگر حل شد - حل كنند. كسانى كه اهل حقند، اين‌طور نيستند. بدون كار جهادى، كار سياسى و تحرك، هيچ فايده‌يى ندارد. كار سياسى، بايد پشتوانه‌ى جهاد نظامى داشته باشد و هر دوى اينها، بدون كار فرهنگى بى‌ثمر خواهد بود. كار فرهنگى، مردم را با شما نگه خواهد داشت.



مربوط به : بيانات در ديدار جمعی از كارگران و معلمان - 1372/02/15
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
سومى كه از همه سخت‌تراست، «استقلال فرهنگى» است. اين، بسيار سخت است و بسيار خون دل دارد. مبارزه براى استقلال فرهنگى، از همه انواع استقلالها سخت‌تر است. من يك وقت گفتم دشمنان «شبيخون فرهنگى» مى‌زنند. اين ادّعا راست است و خدا مى‌داند كه راست است. بعضى نمى‌فهمند؛ يعنى صحنه را نمى‌بينند. كسى كه صحنه را مى‌بيند، ملتفت است كه دشمن چه‌كار مى‌كند و مى‌فهمد كه شبيخون است، و چه شبيخونى هم هست!



مربوط به : بيانات در ديدار جمعی از كارگران و معلمان - 1372/02/15
عنوان فیش : جهاد فرهنگی
کلیدواژه(ها) : جهاد فرهنگی

متن فیش :
هدفِ تهاجم فرهنگى دشمن اين است كه ذهن مردم را عوض كند؛ از راه اسلام منصرف نمايد و از مبارزه نااميد سازد. آن آقايى كه خودش - به حسب آنچه كه ما مى‌بينيم - خسرالدنيا و الآخره است، بر مى‌دارد مى‌نويسد كه «ملت ايران خسر الدنيا و الآخره شده‌اند»! مى‌نويسند، و چاپ هم مى‌كنند كه «مسلمانهاى عالم و از جمله ملت ايران، خسر الدنيا والآخره شدند.» چرا؟ چون با امريكا جنگيدند؛ مقصودش اين است! اين، خسر الدنيا و الآخره بودن است؟! ملت ايران كه توانست خود را از ذلّتِ وابستگى نجات دهد؛ توانست خود را از ذلّت و ننگ ارتباط و اتّصال با رژيم منحوس دست نشانده فاسد پهلوى و ارتباط با امريكا نجات دهد و اين‌طور شجاعت و شهامت و سربلندى در دنيا از خود به نمايش بگذارد و در جاده آزادگى گام نهد، خسر الدنيا و الآخره است؟! اين جوانان ما، اين خانواده‌هاى مؤمن ما، اين زن و مرد دلباخته دين و عاشق راه خدا، خسر الدنيا و الآخره‌اند؟! خودشان خسر الدنيا و الآخره‌اند! كسى كه اين را مى‌گويد، حقيقتاً خسر الدنيا و الآخره است. نه دنيا دارند، نه‌آخرت. دنياشان، دنياى نكبت؛ آخرتشان هم بلاشك، قهر و عذاب الهى است. نسبت به‌مردم اين حرفها را مى‌زنند و پخش هم مى‌كنند. براى چه پخش مى‌كنند؟ براى اين‌كه مردم رامتزلزل كنند؛ براى اين‌كه ايمان مردم را عوض كنند. اين، كار كيست؟ كار همان دشمنى كه استقلال اقتصادى به ضرر اوست، استقلال سياسى به ضرر اوست؛ استقلال فرهنگى به ضرر اوست.

اينها عوامل دشمنند. اين، تهاجم فرهنگى است. اين، مبارزه با ملت ايران است، كه دشمنان انجام مى‌دهند. مخصوص ما هم نيست؛ اينها با اسلام بدند و با اسلام دشمنى مى‌كنند.

حال وظيفه ما چيست؟ من مى‌گويم وظيفه معلّم و فرهنگى و دانش‌آموز - كه اينها در مركز دايره قرار دارند - و همچنين همه كسانى‌كه با امور فرهنگى كشور سر و كار دارند، يك جهاد و مبارزه طولانى است.


 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , جملات امام خامنه اي درباره فرهنگ , ,
برچسب‌ها: جهاد فرهنگی ,
تاریخ : یک شنبه 18 فروردين 1392
نویسنده : سرباز امام و آقا

بیانات در حرم مطهر رضوی
تاریخ : 1392/01/01
 كاندیدای اصلح



در نهايت، رأی مردم تعیین كننده است. آنچه كه اهمیت دارد، تشخیص شما و رأی شما است. باید خودتان تحقیق كنید، ملاحظه كنید، دقت كنید، از انسانهای مورد اعتمادتان بپرسید، تا به اصلح برسید و اصلح را انتخاب كنید. رهبری، یك رأی بیشتر ندارد. بنده‌ی حقیر مثل بقیه‌ی مردم، یك رأی دارم؛ این رأی هم تا وقتی كه در صندوق انداخته نشود، هیچ كس از آن مطّلع نخواهد بود. حالا ممكن است آن كسانی كه صندوق دست آنها است، بعد باز كنند، خط اين حقير را بشناسند، بفهمند بنده به چه كسی رأی دادم؛ اما تا قبل از رأی دادن، كسی مطّلع نخواهد شد. اينجور نيست كه كسی بيايد نسبت بدهد كه رهبری نظرش به فلان است، به بهمان نيست. اگر چنين نسبتی داده شد، اين نسبت درست نيست. البته اين روزها با اين وسائل عجيبِ رسانه‌ايِ كنونی ــ‌ اين پيامكها و امثال اينها ــ متأسفانه حرفهای گوناگون، نسبتهای گوناگون به اشخاص گوناگون، رواج دارد. گاهی ممكن است يك نفر هزاران پيامك بفرستد. برای من گزارش دادند كه ممكن است در ايام انتخابات، روزی چند صد ميليون پيامك رد و بدل شود. مراقب باشيد، تحت تأثير اين چيزها قرار نگيريد؛ نگاه كنيد، تشخيص بدهيد، اصلح را بشناسيد و برای ادای تكليف، اسم او را به صندوق رأی بيندازيد. البته هر كسی و يا فعالان سياسی ميتوانند ديگران را هم با نظر خودشان همرأی كنند ــ اين اشكالی ندارد ــ اما از حقير كسی چيزی در اين زمينه نخواهد شنيد. در عين حال مردم ميتوانند به همديگر بگويند، سفارش كنند، تأكيد كنند، توصيه كنند، يكديگر را توجيه كنند و به هم كمك كنند برای شناخت اصلح. به هر حال آنچه كه ملاك عمل است، رأی آحاد مردم است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: جملات امام خميني و امام خامنه اي , جملات امام خامنه اي درباره سياست , ,
برچسب‌ها: كاندیدای اصلح ,

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
به وبلاگ امام و آقا خوش آمدید